Thursday 20 January 2011

Pajeri Nenas

Assalamualaikum! ade orang x?

hehe...

okeyh..xmo membebel2 lagi. ape kate

kite semua same2 try masak Pajeri Nanas?

korang for sure pernah dengar kan?

hehe..ni reisipi kegemaran ayah aku..

tp dulu, aku malas giler nk blaja masak bende nie...

wlupun ayah slalu suh blaja ngn nenek..

sekarang baru la terkial2 carik resipi...

thanks to ASDA coz nanas die memang superb murah bagi aku

one pound sebijik..puas hati la..

ok korang jom:)

BAHAN-BAHAN
(untuk 5 orang makan)


Nenas : 1 biji 
(kalau nak pakai nenas dlm tin pon boleyh ape)
Santan cair : 200 ml
Udang kering : 1 camca besar
Bawang besar : 1 labu
Bawang putih : 3 ulas
Bawang merah : 2 ulas
Halia : sebesar ibu jari
Serbuk kari : 2 camca besar
Kerisik : 2 camca besar
Lada merah : 3 biji
Bunga lawang : 2 biji
Kulit kayu manis : 1 batang
Minyak masak
Gula
Garam

CARA-CARA

1. Kisar bawang putih, merah, besar, halia dan udang kering.

2. Bubuh nenas dalam mangkuk dan letak air.
(kalau guna nenas dalam tin xpyh letak air)


3. Panaskan minyak. Tumiskan bahan2 yang telah dikisar tadi beserta
kulit kayu manis dan bunga lawang sehingga naik baunya.



4. Campurkan sedikit air dalam serbuk kari, gaul dan masukkan ke dalam periuk.



5. Tuangkan air daripada nenas untuk mendapatkan rasa manis. Kacau sebati.



6. Bubuh santan cair dan kacau sebati.



7. Setelah mendidih, masukkan kerisik (mengikut tahap
kegelapan yang anda mahu). Adjust rasa.



8. Masukkan nenas dan lada merah.Kacau rata.

Siap!pajeri aku ni agak cerah sikit warnanya sbb
aku suka warna mcm nie..if nak lebih gelap, bubuh byk kerisik

Huhh..meleleh air liur den nengok gambo ni ha...

So, amacam korang?

Ayuh kita ke dapur!

Thanks sebab sudi baca and mungkin ada di luar sana yang akan try

credit to myresipi.com (umi_e@myseripi.com) atas tajaan resipi kali ni..

papepon, thanks for your support (walaupun blog ni xd follower lg)

haha..bukan pe, aku takut la..

takut nk expose coz nti orang pikir aku eksyen je konon pandai masak..

blog nie hanyela diari masakan aku n tmpt share2 ilmu masakan...

thanks again korang...

Salam sayang

No comments: