Monday 17 January 2011

Cubaan Pertama

Assalamualaikum dan selamat sejahtera...

kepada anda semua,
terima kasih sbb sudi view blog nie..
alhamdulillah, ni adalah my 2nd blog
after myceriterahidup.blogspot.com,
dan seperti yg tertera pada tajuk post blog ni,
blog ni memang totally pasal dunia masakan...

Okeyla..
before kite teruskan pada agenda,
meh la aku story sikit cmne boley terpikir idea nak buat blog nie..
seriously sampai sekarang pon aku tergelak dgn member2 aku kot
bile tgk angan2 tahi ayam aku menjadi realiti..

Aku seorang student yg hampir mencecah umur 21...
kire da boleyh nak mengundi la nie..ngeh3..
aku sangat suka makan dr dulu lg..
kdg2 boleh makan 5plates of heavy course skali go je...
tp dulu, aku minat sgt msk tp malas sgt nk ke dapur..
sbb ibu aku memang dari dulu lg, die yg conquer dapur
asal aku nk mnyibuk jer msti kene marah..
xpasal2 duty aku bile kt umah ialah seperti berikut:
-mop, sapu lantai the whole house
-basuh pinggan
-angkat,basuh, sidai, lipat baju
-hantar n ambil adik from school
-jaga n mandikan kucing
-kemas setiap bilik

see!xde pon pape psl masakan kn..
so, satu2nyer tempat ntok aku belajar masak ialah umah nenek aku
nasib baik la dekat dgn umah aku...
so, bile aku free aku dtg la umah nenek aku
die pon ajar la mcm2..
and slowly bile ibu aku xde kt umah,
aku pon practise la ape yg nenek dah ajar...
dan responden a.k.a mangsa2 masakan aku adlh adik2 aku yg baru balik drp sekolah..
haha..
mule2 memg mskn aku xjd, smpi naik bosan kot mencuba..
tp nenek aku keep on encourage aku
smpi la skrg...

September 2010 hr tu,
aku dgn selamatnyer menjejakkan kaki ke tanah orang...
memang berat la dugaan terutamanya makanan..
huhh...tempat aku nie bukannyer mcm London ker Cardiff ke byk kedai makanan Malaysia..
jd aku pon terpaksalah masak coz aku sgt kuat makan...
n sambil2 masak tu aku slalu la jugak cuba resipi baru,
dan tulis semuanya dlm buku,
tp at one point aku terpikir,
bukankah dah ade teknologi?
n mungkin ade mereka di luar sana yg seperti aku?
slalu bing/google/yahoo/search dlm internet cari resipi2 n gmbr2 makanan?
so....that is where the idea of creating this blog comes from...

Oh ye..
sudi2lah tinggalkan komen and share knowledge serta pengalaman ye
sangat berguna buat kite semua
insyaAllah

okeyla..perot dah menyanyi2
lapar...
jom ke dapur:)

Slm

No comments: